Visconti Opera Typhoon; de ideale pen?

Visconti Opera Typhoon; de ideale pen?

De Visconti Opera Typhoon Een prachtige pen. De pen is uitgevoerd in twee versies; een geheel transparante demonstrator in een oplage van 1.000 stuks en de Opera uitboering in twee kleuren blauw, ook met een oplage van 1.000 stuks. Het mooie van de pen zit hem ook in de vorm,  “squaring the circle” Het houdt het midden tussen rond en vierkant, een erg aparte en prettige vorm. De pen is in verhouding lang en smal maar de verhoudingen wennen erg snel. Het materiaal Een celluloid in twee kleuren blauw. De hoofdkleur is donkerblauw maar er zijn erg fraaie lichtblauwe vegen en draaiingen doorheen verwerkt. Dit maakt elke pen bijzonder en uniek. De verhouding staal De penpunt Speciaal voor deze serie heeft Visconti de Tubular SmartTouch punt ontwikkeld. Een punt die uit een buis van chromium is gemaakt. De punt vormt zich helemaal om de voeder. Een heerlijk licht schrijvende punt zonder problemen. De dop De dop is uitgevoerd in hetzelfde materiaal; voorzien van het serienummer. De dop kan achterop de pen worden gezet. De dop is met het “mu pen systeem” te personaliseren. De clip Ook deze Visconti pen is uitgevoerd met een verende clip die zich achter een borstzakje laat “haken” zonder de stof te beschadigen terwijl de pen toch wel redelijke stevig blijft zitten. De sluiting De zeer fraaie Visconti bajonet sluiting die ongewenst openen voorkomt. Het vulsysteem Deze pen is uitgevoerd met een zogenaamde “Double reservoir  Power Filler”. Een systeem die veel inkt opneemt welke je dan weer naar een kleiner compartiment (met venster!) kan sturen. Het grote compartiment bevat meerdere vullingen en het inktniveau in het kleine compartiment is visueel...

Visconti Rembrandt, eenvoud in kwaliteit

Visconti Rembrandt, eenvoud in kwaliteit

De Rembrandt serie Een fraaie pen. Op het eerste gezicht lijkt het een uni kleur, maar het materiaal is zeker niet uni en de verschillende kleurnuances geven elke pen zijn  of haar eigen kleurbeleving Het materiaal De pen is gebouwd uit een natuurlijk hars.  De pen heeft een chroomkleurige stalen dop- en eindkap en een stalen clip. Het hars is gewoon strak rond, erg fraai. Onderaan de dop zit een brede stalen band met hierin de naam van Rembrandt. De grip van de pen is ook van glad staal. Dit voelt erg hard aan en met vochtige handen is het slecht grip houden op de pen. Bij veel schrijven krijg je snel kramp in de vingers De penpunt Standaard heeft deze pen een stalen punt die redelijk prettig schrijft. De dop De dop is van hetzelfde materiaal en dezelfde uitvoering als de rest van de penen samen vormen ze een mooi geheel. De chromen band onderaan de dop is naar mijn smaak wat te breed maar niet storend. De dop is licht genoeg om tijdens het schrijven achterop de pen te plaatsen. De balans van de pen is wat beter met de dop achterop en hij klemt zich mooi vast. Het Visconti logo zit met een magneetje op de dop. Deze is eraf te halen en te vervangen (door de leverancier) voor een halfedelsteen, een afbeelding van de dierenriem of de initialen van de gebruiker. Hierdoor is deze pen nog unieker te maken. De clip Ook deze Visconti pen is uitgevoerd met een verende clip die zich achter een borstzakje laat “haken” zonder de stof te beschadigen terwijl de pen toch wel redelijke stevig...

Visconti Homo Sapiens Steel, goed wordt beter

Visconti Homo Sapiens Steel, goed wordt beter

De Homo Sapiens Steel Eerste indruk is een fraaie donkergrijze pen met een zichtbare steen structuur. Afgewerkt met roestvast stalen ringen en clip. De pen oogt zeer solide. Visconti claimt dat de pen praktisch onbreekbaar is en zeer grote hitte, bijvoorbeeld op het dashbord van een auto in de zon, aankan. Ik heb hem nog nooit op het dashbord laten liggen maar de pen is wel eens gevallen en wordt veel gebruikt. Er zijn hier geen sporen van zichtbaar. Dit komt voor een deel ook wel door de matte en iets onregelmatige structuur van de lava. Het materiaal De pen is een ode aan 5.000 jaar historie van de mens, de uitvinding van het schrift. Visconti heeft speciaal hiervoor materialen gebruikt uit die periode. Lava van de vulkaan Etna en brons. Een materiaal die door de Homo Sapiens werdt gemengd uit koper en tin. Het 50% basaltische lava wordt vermalen en vermengd met acrylhars. Dit resulteert in een krasvast materiaal welke zeer stevig oogt en is maar zeer zacht, bijna rubberachtig, aanvoelt. De pen is dan ook zeker niet zo koud als steen maar heeft eerder een aangename temperatuur. Doordat het materiaal iets vocht opneemt, neemt het ook zweet op en hou je altijd een goede grip op de pen De penpunt Speciaal voor deze pen heeft Visconti een nieuwe penpunt ontwikkelt, de revolutionaire 23 karaat 950 Palladium Dreamtouch punt. Een erg fraaie, tweekleurige, punt. Deze punt kan erg veel hebben. Zelfs als je veel te hard op de punt drukt veert hij terug in de oorspronkelijke vorm. Maar dit zal niet snel gebeuren omdat alleen het houden op het papier zonder druk al...

Visconti Urushi, zeldzame schoonheid!

Visconti Urushi, zeldzame schoonheid!

De Visconti Urushi Een prachtige en zeer unieke pen. De pen is gemaakt ter gelegenheid vcan het 25 jarig jubileum van Visconti. Hij is uitgevoerd in drie versies; geel goud, rosé goud en palladium. Er zijn slechts 25 sets (de drie uitvoeringen) wereldwijd. Er is er slechts één beschikbaar gesteld voor Nederland. Het strak gelakte Ebonit met Urushi, een Japanse lak die gewonnen wordt uit de Urushi boom, natuurlijk uitgevoerd door de beste Japanse meesters. Dit afgewerkt met hoog glanzend Palladium, maakt het een erg fraaie pen. Hij doet me aan een piano denken. Het model is afgeleid van de “four seasons” van Visconti, een populaire limeted edition. Hoekig, maar ook rond. De pen is groot maar niet lomp. Alle overbodige opsmuk is weggelaten, behalve het 25 jaar logo bovenop de dop en klein, in de dop, het nummer gegraveerd. De penpunt De revolutionaire 23 karaat 950 Palladium Dreamtouch punt die we voor het eerst zagen in de Homo Sapiens pen zit hier ook in. Een erg fraaie, tweekleurige, punt. Deze punt kan erg veel hebben. Zelfs als je veel te hard op de punt drukt veert hij terug in de oorspronkelijke vorm. Maar dit zal niet snel gebeuren omdat alleen het houden op het papier zonder druk al voldoende is om een mooie natte lijn te zetten. Een genot om met deze punt te schrijven die in mijn optiek de 24 karaat gouden punten van andere fabrikanten achter zich laat. Ik heb een F punt genomen omdat Visconti meestal breder dan standaard heeft. Het lijkt erop dat deze F een echte F is. De dop De dop is uitgevoerd in hetzelfde materiaal; gelakt...

Visconti Pinifarina; een pen als een klassieke sportwagen

Visconti Pinifarina; een pen als een klassieke sportwagen

Visconti Pinifarina Voor dit ontwerp heeft Visconti de hulp ingeroepen van het geweldige icoon op het gebied van Italiaanse styling; Pinifarina. De ontwerper van vooral geweldige Italiaanse sportwagens. Dat is ook gelijk het beeld van deze geweldige pen. Je hebt het idee dat je met een klassieke sportwagen schrijft. Veel klasse, zeer fraai om te zien, mooie techniek. Maar altijd bidden dat hij maar start als je de contactsleutel omdraait. Daardoor heb ik in de enkele maanden dat ik deze pen nu heb al een haat-liefde verhouding opgebouwd met deze pen. Dezelfde verhouding die ik heb met mijn rijdende klassiekers. Prachtig, ik wil ze nooit missen maar ik scheld er ook regelmatig op. Er zijn 930 genummerde pennen gemaakt. Naar het oprichtingsjaar van Pinifarina 1930. Ondanks het forse formaat en de vreemde houding dat de clip voorop de pen zit, ligt de pen wel lekker in de hand met de juiste balans om fijn te schrijven. De pen is niet geschikt voor kleinere handen. Het materiaal De pen is opgebouwd uit carbon grafiet. Een zeer sterk en licht materiaal welke ook in de (sport)auto industrie wordt gebruikt. Dit lichte materiaal geeft samen met het zware mechanisme in de punt een mooi  evenwichtige balans. De zilverkleurige (palladium) platen die de clip en de voorste kraag vasthouden zijn in het grafiet ingelegd en vastgezet met kleine schroeven. Mede hierdoor wordt het gevoel van een klassieke sportwagen opgeroepen. De penpunt Er is speciaal voor deze pen een nieuwe punt ontwikkeld. De Steel Tubular Softtouch Chrome 18 punt. Een buisvormige punt van 18 chrome. Een mooie, niet gegraveerde, strakke punt die wel volop flexibiliteit heeft en schrijft als...

Visconti Divina; samenspel tussen zilver en zwart.

Visconti Divina; samenspel tussen zilver en zwart.

De Divina Black Toen ik hem zag wist ik het. Dit was een hele goede kanshebber op de titel “mooiste vulpen”. Visconti heeft de pen gebouwd volgens de gulden snede. De verhouding tussen de dop en de pen is precies het goddelijke getal Phi 1,618. Een prachtig exemplaar van een vulpen. Maar als je hem een tijdje hebt zijn er toch wel een paar nadelen. Het materiaal Het prachtig glimmende zwarte acrylhars is afgezet met vijf lijnen van AG925 zilver. Deze lijnen lopen van de bovenkant half rond de pen en de op naar de onderkant, alsof de gehele pen 180 graden is getordeerd. De penpunt Een mooie grote 14 karaat gouden penpunt. Geheel gehodineerd zodat ook de penpunt een prachtige zilveren glans heeft. Punt is mooi gegraveerd, en wat nog belangrijker is; hij schrijft heerlijk. Ik heb een F punt genomen terwijl ik meestal een M heb. Maar Visconti hanteert redelijk ruime maten en daardoor is de Visconti F gelijk aan de meeste M punten van andere fabrikanten. De dop Mooi aan deze pen is dat de zilveren lijnen op de dop altijd doorlopen. Als de pen gesloten is of als de dop achterop de pen is geplaatst. Hierdoor is de gehele pen mooi in balans. Visconti heeft nog een aardigheidje bij deze dop. Het Visconti logo zit met een magneetje op de dop. Deze is eraf te halen en te vervangen (door de leverancier) voor een halfedelsteen, een afbeelding van de dierenriem of de initialen van de gebruiker. Hierdoor is deze pen nog unieker te maken. Ik heb gekozen voor een mooie donkergrijze halfedelsteen (Hematiet). De clip Ook deze Visconti Divina pen...