Lamy Studio; vorm volgt functie

Lamy Studio; vorm volgt functie

De Lamy Studio Black Een van mijn goedkoopste pennen, maar zeker niet de slechtste of de lelijkste. Sterker nog, een zeer fraaie pen waarbij al het overbodige is weggelaten. Zelfs de sluiting is zonder ontsierende schroefdraad. Het enige sierelement is de kwart slag gedraaide clip die nu oogt als een vliegtuig propeller. Jammer van het gezeefdrukte Lamy logo op het zwart Het materiaal Een stalen pen met een matte zwarte finish. Hierdoor voelt de pen warm en zelfs wat zacht aan, alsof het een stevige rubberen pen is. Jammer dat de lak bij de clip redelijk snel beschadigt. De penpunt Een stalen punt, maar met geweldige schrijfeigenschappen. Heerlijk soepel. Ook hier geen overbodige (hoe mooi soms ook) gravering. Deze pen is er ook in een 18 karaat gouden punt te krijgen. Zeker weten dat ik die nog een keer aanschaf. De punt heeft nog nooit geweigerd maar begint wel een beetje inkt te lekken. De punt blijft niet meer mooi schoon. De dop De dop is los te trekken van de pen met een kliksluiting. De dop past netjes achterop de pen. Alles voelt degelijk en stabiel. De clip De vlip is in chroom uitgevoerd en oogt, zeker ook door de kwartslag draaiing, als een vliegtuig propeller. Mooi design element. Het vulsysteem In deze pen zitten de standaard (grotere) Lamy patronen. Voordelen Mooie betaalbare pen Betrouwbaar Prachtig door zijn eenvoud Nadelen Geen gouden punt Niet exclusief Eindconclusie Eigenlijk heeft deze pen (bijna) alles wat ik zoek in een vulpen. De Lamy Studio komt dichtbij de titel mooiste...

Caran d’Ache Ivanhoe; een schrijfsierraad

Caran d’Ache Ivanhoe; een schrijfsierraad

De Caran d’Ache Varius Ivanhoe Mijn eerste “serieuze” vulpen. Wat heb ik lang genoten van deze pen. Een prachtig exemplaar.  Zeer eenvoudig, alles in één kleur, maar geweldig. De pen is voorzien van een middeleeuwse maliënkolder. De pen is rond met een zeshoekige dop. De pen is overal even breed. Nu, achteraf, vindt ik de pen wat te dun in de hand en de punt (Extra Fijn) zeker te iel. Een zeer fraai detail is de rubberring die de houder goed en inktdicht afsluit. Niet dat deze pen ooit gelekt heeft doordat de convertor niet goed zat, maar ik hoef er ook niet bang voor te zijn. Het materiaal Een stalen malienkolder gevat in rhodium gecoate ringen. En een zilveren dop en punthouder gecoat met rhodium zodat het de glans behoudt zonder elke keer te hoeven poetsen. De penpunt 18 Karaat gouden punt, door middel van een rhodium coating weer zilverkleurig gemaakt. Een fijne punt. Niet al te soepel maar dat komt ook omdat het geen grote, lange punt is. Wel goed in verhouding met de rest van de pen. De dop Een zeshoekige Rhodium gecoate dop met het Caran d’Ache logo bovenop gegraveerd, niet protserig of opvallend maar subtiel. De dop kan goed en stevig achterop de pen geplaatst worden voor de juiste balans. De clip Omdat de clip gevouwen op de dop zit gesoldeerd heeft deze voldoen veerkracht om ergens achter een kledingstuk te haken en is de clip sterk genoeg om te blijven zitten. De sluiting Een draaisluiting die solide aanvoelt Het vulsysteem Een convertor die probleemloos werkt. De verpakking Een mooie, natuurlijk gelakte, houten kost met hierin een satijnenplaat met...

Visconti Pinifarina; een pen als een klassieke sportwagen

Visconti Pinifarina; een pen als een klassieke sportwagen

Visconti Pinifarina Voor dit ontwerp heeft Visconti de hulp ingeroepen van het geweldige icoon op het gebied van Italiaanse styling; Pinifarina. De ontwerper van vooral geweldige Italiaanse sportwagens. Dat is ook gelijk het beeld van deze geweldige pen. Je hebt het idee dat je met een klassieke sportwagen schrijft. Veel klasse, zeer fraai om te zien, mooie techniek. Maar altijd bidden dat hij maar start als je de contactsleutel omdraait. Daardoor heb ik in de enkele maanden dat ik deze pen nu heb al een haat-liefde verhouding opgebouwd met deze pen. Dezelfde verhouding die ik heb met mijn rijdende klassiekers. Prachtig, ik wil ze nooit missen maar ik scheld er ook regelmatig op. Er zijn 930 genummerde pennen gemaakt. Naar het oprichtingsjaar van Pinifarina 1930. Ondanks het forse formaat en de vreemde houding dat de clip voorop de pen zit, ligt de pen wel lekker in de hand met de juiste balans om fijn te schrijven. De pen is niet geschikt voor kleinere handen. Het materiaal De pen is opgebouwd uit carbon grafiet. Een zeer sterk en licht materiaal welke ook in de (sport)auto industrie wordt gebruikt. Dit lichte materiaal geeft samen met het zware mechanisme in de punt een mooi  evenwichtige balans. De zilverkleurige (palladium) platen die de clip en de voorste kraag vasthouden zijn in het grafiet ingelegd en vastgezet met kleine schroeven. Mede hierdoor wordt het gevoel van een klassieke sportwagen opgeroepen. De penpunt Er is speciaal voor deze pen een nieuwe punt ontwikkeld. De Steel Tubular Softtouch Chrome 18 punt. Een buisvormige punt van 18 chrome. Een mooie, niet gegraveerde, strakke punt die wel volop flexibiliteit heeft en schrijft als...

Montegrappa Fortuna: een pen als een wapen

Montegrappa Fortuna: een pen als een wapen

De Montegrappa Fortuna Rhutenium Een zwarte pen met een Rhutenium (Gunmetal) afwerking. Hierdoor krijg je twee soorten zwart, het hooglans basismateriaal en de bronzen delen die met rhutenium zijn afgewerkt. De pen is machtiger dan het zwaard, wordt vaak gezegd. Door de zwarte uitstraling lijkt deze pen dat ook uit te stralen, bijna als een wapen. Hierdoor verwacht je ook een wat zwaardere pen dan wat hij nu is. Ook verwacht je degelijke sluitingen, allicht met een duidelijke “klik”. Helaas ontbreekt dat ook in deze pen. Je kan wel mooi zien dat kleur en vorm een verwachting over functionaliteit en andere eigenschappen oproept. Het materiaal Zwart hoogglans edelhars. In combinatie met het heel donker Rhutenium, een zeer fraai geheel. De penpunt Een grote stalen punt die ook met Rhutenium is afgewerkt. De punt is gegraveerd met een fraai hoekig patroon. Door het staal is de punt niet echt flexibel en daardoor minder prettig om soepel te schrijven De dop Een vrij dikke dop met grote stalen Rhutenium rand waarin het merk staat gegraveerd. Mooi detail is wel dat het bekende “1912” plaatje bovenop de dop ook in het zwart is uitgevoerd De clip Een stalen clip, met een wieltje om de kleding niet te beschadigen. Clip is helaas erg stug uitgevoerd. Mooi detail is de vouw die over de lengte van de clip loopt. De sluiting Een schroefdraadsluiting. Helaas gaat deze makkelijk los en is het dus af te raden om de pen los in een (binnen)zak te steken. Het vulsysteem De Montegrappa Fortuna kan gevuld worden met patronen of de bijgeleverde convertor Voordelen Gewaagde uitvoering Nadelen Stugge stalen clip Schroefdraad die niet perfect sluit...

Montegrappa Miya: blauw satijn.

Montegrappa Miya: blauw satijn.

De Montegrappa Miya midnight blue Een pen met proporties waar ik even aan moest wennen. Hij oogt wat kort en dik en de pen is niet recht maar heeft een duidelijke verdikking in de houder. De pen heeft een mooi gewicht waardoor deze solide aanvoelt, maar zeker niet te zwaar. De pen doet mij steeds opnieuw denken aan een vrouw. Het materiaal Een pen die gedraaid is uit één staaf celluoid. Een fraai materiaal met mooie tekening die bijna 3D is.  de Montegrappa Miya Midnight Blue lijkt het bijna of een hoogglans blauwe satijnen doek is gedrapeerd achter een doorschijnende huls. De pen is fraai afgewerkt met sterling zilver hierdoor krijgt de pen een fraai patina. De bekende Griekse rand had van mij wat subtieler gemogen. De penpunt Een 18 karaat gouden penpunt die in two-tone is uitgevoerd. Hierop staat ook weer de Griekse rand is gegraveerd.De punt is fors, mooi in verhouding tot de rest van de pen, en schrijft soepel. De dop Een forse dop, zeker met de forse zilveren rand. Bij de midnight blue is niet zo goed te zien dat het Griekse patroon is uitgezaagd, bij de andere kleuren uit deze series is dat beter zichtbaar. De bovenkant van de dop is voorzien van een metalen plaat met daarop “1912”. Het jaar van de oprichting van Montegrappa. Jammer dat dit ook niet in zilver is uitgevoerd. De clip Een gewelfde klip die van dik naar dun loopt. Eigenlijk zoals de hele pen is. Het uiteinde van de zilveren klip zit een wieltje zodat je de kleding niet beschadigt. Desondanks had de clip van mij wat meer mogen veren. De sluiting...

Visconti Divina; samenspel tussen zilver en zwart.

Visconti Divina; samenspel tussen zilver en zwart.

De Divina Black Toen ik hem zag wist ik het. Dit was een hele goede kanshebber op de titel “mooiste vulpen”. Visconti heeft de pen gebouwd volgens de gulden snede. De verhouding tussen de dop en de pen is precies het goddelijke getal Phi 1,618. Een prachtig exemplaar van een vulpen. Maar als je hem een tijdje hebt zijn er toch wel een paar nadelen. Het materiaal Het prachtig glimmende zwarte acrylhars is afgezet met vijf lijnen van AG925 zilver. Deze lijnen lopen van de bovenkant half rond de pen en de op naar de onderkant, alsof de gehele pen 180 graden is getordeerd. De penpunt Een mooie grote 14 karaat gouden penpunt. Geheel gehodineerd zodat ook de penpunt een prachtige zilveren glans heeft. Punt is mooi gegraveerd, en wat nog belangrijker is; hij schrijft heerlijk. Ik heb een F punt genomen terwijl ik meestal een M heb. Maar Visconti hanteert redelijk ruime maten en daardoor is de Visconti F gelijk aan de meeste M punten van andere fabrikanten. De dop Mooi aan deze pen is dat de zilveren lijnen op de dop altijd doorlopen. Als de pen gesloten is of als de dop achterop de pen is geplaatst. Hierdoor is de gehele pen mooi in balans. Visconti heeft nog een aardigheidje bij deze dop. Het Visconti logo zit met een magneetje op de dop. Deze is eraf te halen en te vervangen (door de leverancier) voor een halfedelsteen, een afbeelding van de dierenriem of de initialen van de gebruiker. Hierdoor is deze pen nog unieker te maken. Ik heb gekozen voor een mooie donkergrijze halfedelsteen (Hematiet). De clip Ook deze Visconti Divina pen...